Myter om marknadsföring

Myt 1: Konsumenter vill ha en relation med ditt varumärke Det vill de faktiskt inte. Bara 23 procent säger att de vill det, resten vill ha rabatter. Vad bör man göra annorlunda? Lär dig vilka av dina kunder som är bland de 23 procenten, respektive de 77 procenten. Ha sedan olika förväntningar på dessa grupper och kommunicera olika med dem.

Myt 2: Interaktion bygger lojalitet Nej, det gör det inte. Delad värdegrund gör det däremot. Det innebär att kunderna följer varumärken som har en övergripande filosofi de kan identifiera sig med. Vad bör man göra annorlunda? Många varumärken har en värdegrund inbyggda i sitt ”uppdrag” som Harley Davidsson mål att ”uppfylla drömmar genom motorcykelupplevelser”. Det känns äkta för konsumenten och lägger en grund för lojalitet. Börja med att sätta din värdegrund.

Myt 3: Ju mer interaktion desto bättre Fel. Det finns inget samband mellan mycket interaktion med en kund och att kunden ska skapa värde för företaget (göra ett köp, köpa igen och rekommendera). Vad bör man göra annorlunda? I stället för att hela tiden kräva mer uppmärksamhet från din kund, behandla den uppmärksamhet du får mer värdefullt. Fråga dig själv: Kommer denna kampanj att minska kundens känsla av att ha för mycket information, för många beslut och för många uppgifter att lösa i sin vardag? Om svaret är nej eller vet ej – gör om och gör rätt. Källa: Harved Business Review